Methodologie

In samenwerking met Who Targets Me, surveilleerden wij 1471 politieke adverteerders om beter zicht te krijgen op hoe campagnes verschillende selectiemethodes gebruiken die door Meta worden aangeboden. Hiervoor gebruikten we data uit de Meta Ad Library. We maakten gebruik van de nieuwe ‘Audience (Doelpubliek)’ data, die meer uitleg geeft over de wijze waarop pagina’s hun advertenties richten op een specifiek doelpubliek. .

Om meer inzicht te krijgen in de verkiezingen focusten we ons op adverteerders die:

  1. Advertenties plaatsten in de laatste 7 dagen (3 Jun - 9 Jun 2024)
  2. Advertenties plaatsten in de laatste 30 dagen (11 May - 9 Jun 2024)
Note

Meta geeft in hun Ad Libary enkel toegang tot data over adverteerders van de afgelopen 7, 30 en 90 dagen. Meta’s data loopt ook steeds enkele dagen achter. Onze informatie wordt steeds bijgewerkt als nieuwe data voorhanden is.

Waarschuwing

Dit dashboard baseert zich op de data van de door het platform aangeboden ‘ad library (advertentie bibliotheek).’ Er is echter onderzoek dat aantoont dat deze bibliotheken niet altijd volledig zijn (Edelson et al. 2020; Silva et al. 2020). Wij kunnen dus niet garanderen dat dit dashboard een totaal overzicht biedt van alle advertenties of selectiecriteria.

Over de maker van het dashboard

Fabio Votta is een post-doctoraal onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam, die onderzoek doet naar het wereldwijd gebruik van digitale selectiecriteria voor politieke advertenties.

BlueSky Twitter Personal Website


Meer weten over hoe politieke partijen zich tot u richten? Registreer u op Who Targets Me en download de gratis plugin voor uw browser om te zien hoe partijen uw data gebruik op Facebook.

https://whotargets.me/

Wil u zelf de selectiecriteria in de Facebook Ad Library onderzoek? Dit dashboard wordt ondersteund door het R paket: metatargetr. Meer informatie is hier te vinden:

https://github.com/favstats/metatargetr

Verkiezingsdoelgroep Dashboards

Een lijst van verkiezingsdashboards: